Blog

Uitgelicht

Te Koop: Mijn Rönisch Vleugel

In mijn pianolespraktijk heb ik sinds een tijd een hele mooie Rönisch vleugel staan, waar ik dagelijks les op geef. Een toonvast instrumentmet een heel prettige aanslag, waarop ikzelf en mijn leerlingen met veel plezier spelen. Daarnaast heb ik ook talloze opnames gemaakt met deze vleugel.

Omdat ik wellicht over een tijdje naar een andere locatie ga, ben ik op zoek naar een nieuwe eigenaar voor dit mooie instrument. Het is ietwat met tegenzin (omdat ik behoorlijk gehecht ben geraakt aan dit instrument, en omdat ik er vele mooie herinneringen aan heb), maar ik heb dan toch de belissing genomen. Vandaar:

Te koop: mijn mooie Rönisch vleugel uit 1958. Prachtig instrument met een mooie, zachte en warme klank en een heel prettige aanslag.

Diepte van de vleugel is 150 cm (gemeten vanaf de toetsen). De breedte is 146 cm. Het instument is mat-zwart gelakt en ziet er op een aantal kleine gebruikssporen na, prachtig uit.

Belangrijker natuurlijk is het binnenwerk; dat is helemaal in orde. Toetsen liggen op één lijn en de aanslag is over het hele klavier aangenaam en evenwichtig.

De klank van de vleugel is zacht, romantisch en qua volume (ook met het deksel gesloten) is erg mooi en open, ook voor in wat kleinere ruimtes. Perfect voor in de huiskamer.

Compleet met hydroceel-unit (incl. originele vulzak voor het vullen van de buis), digitale hygrometer en König & Meyer pianokruk (ter waarde van 200 euro), en een set caster cups (voor onder de wieltjes). Leuk detail, sleuteltje van het slot zit er ook bij.

De vleugel is uiteraard uitgebreid te bekijken en te bespelen (Stadhouderslaan in Den Haag).

Het instrument staat op de derde verdieping en past niet in de lift. De kosten voor het transport naar beneden (met de hand, via de trap) zitten bij de prijs in (ongeveer 750 euro). Prijs voor vervoer van locatie naar locatie (minus het transport van hier naar beneden, dus) hangt af van waar hij naartoe moet. In overleg komen we hier in wel uit.

Ik wil vooral dat het instrument terecht komt bij een echte liefhebber en de vraagprijs is dan ook een richtprijs. Bij oprechte interesse komen we vast tot een mooie deal.

Bent u wellicht de nieuwe eigenaar van dit mooie instrument? Laat het me weten.

Uitgelicht

Welkom bij mijn blog

Welkom bij mijn weblog. Op deze pagina plaats ik met regelmaat interessante weetjes, videos, bladmuziek, nieuws en informatie over pianospelen, muziek en mijn lespraktijk.

Als jij een idee of vraag hebt over hebt, of je wilt meer weten over een bepaald onderwerp, aarzel dan niet en laat het me weten; stuur een email naar pianomeneer@outlook.com (of reageer op een post) en dan zorg ik ervoor dat ik het plaats op deze pagina. Veel lees-, kijk- en luisterplezier!

~ Fred

Flight of the Bumblebee

De Russische componist Nikolaj Rimski-Korsakov(1844-1908) schreef de “Vlucht van de Hommel” als intermezzo in de opera “De geschiedenis van Tsaar Saltan”. De opera zelf is in vergetelheid geraakt, maar de “Hommel” is haar eigen leven gaan leiden als solostuk. Door diverse componisten en arrangeurs voor de meeste solo-instrumenten bewerkt. Zowat alle mollen en kruizen komen erin voor, van hoog tot laag.

Een virtuoos stuk.

Klik hieronder om het te downloaden.

Nikolai Rimsky-Korsakov – Flight of the Bumblebee

Septiemakkoorden

Septiemakkoorden

Septiemakkoorden, in moderne muzieknotatie- en aanduidingen ook wel 7-akkoorden genoemd, zijn veelal spannend klinkende akkoorden. De meeste van deze akkoorden roepen gevoelsmatig op tot een harmonische oplossing. Ze klinken ‘open’ en nodigen uit tot meer. In de praktijk volgen er op septiemakkoorden inderdaad meestal een ander akkoord, maar soms ook niet. En dat is nu juist zo leuk aan deze akkoorden. Ze lijken een heel eigen leven te leiden en zich maar weinig aan te trekken van wat je soms zou verwachten.

We onderscheiden tien verschillende septiemakkoorden. In dit voorbeeld neem ik de septiemakkoorden op C. Ik hanteer hier de ‘klassieke / oorspronkelijke’ benaming van de akkoorden. Erachter [tussen blokhaken] staat, indien beschikbaar, de moderne notatie. In de moderne (jazz) notatie zijn meerdere notatiemogelijkheden, ik beperk me in dezen tot de meest gangbare).

C Dominant septiem [C7]
C Groot septiem [Cmaj7 of CΔ]
C Klein septiem [Cm7 of C-7]
C Halfverminderd septiem [Cø of Cø7]
C Verminderd septiem [C° of C°7]
C Overmatig septiem [C+ of C+5]
C Overmatig dominant [C+7]
C Hardverminderd [C7 b5]
C Dubbelverminderd
C Klein-groot septiem [Cm(maj7) of C-(maj7)]

Voorbeelden op C

Hieronder de voorbeelden in noten.
Septiemakkoorden

Paralleltoonladders

Paralleltoonladders zijn een majeur toonladder en een mineur toonladder die beide dezelfde voortekens hebben. Zo zijn de majeur toonladder van C en de mineur toonladder van a paralleltoonladders. Ze hebben geen van beide mollen of kruisen. En zo is de paralleltoonladder van G majeur is e mineur.

Hieronder een overzicht van alle toonladders en hun parallellen.

paralleltoonladders

Mollen? Kruisen? Welke?

Mollen en kruisen

Soms kan het je even duizelen, al die mollen en kruisen. Dit onderstaande schema heb je, als je les van me hebt, waarschijnlijk al vele malen bekeken en gebruikt. In een notendop volgt hier nog een keer een korte uitleg van hoe je dit overzicht gebruikt.

♯♯ —->

F C G D A E B

<—- ♭♭

Majeur – vanaf C

Majeurtoonladders – kruisen

Begin te tellen vanaf C (waarbij C nul kruisen heeft) en tel bij elke stap naar rechts één kruis. Zo kom je, als je een stap maakt vanaf de B, dus niet bij F, maar bij F♯.

Voorbeeld 1: toonladder van E majeur heeft 4 kruisen (C 0, G 1, D 2, A 3 en E 4)
Voorbeeld 2: majeurtoonladder met 8 kruisen is de toonladder van G♯ majeur (C 0, G 1, D 2, A 3, E 4, B 5, F♯ 6, C♯ 7 en G♯ 8)

Majeurtoonladders – mollen

Begin te tellen vanaf C (waarbij C nul mollen heeft) en tel bij elke stap naar links één mol. Zo kom je, als je een stap maakt vanaf de F, dus niet bij B, maar bij B♭

Voorbeeld 1: toonladder van A♭ majeur heeft 4 mollen (C 0, F 1, B♭ 2, E 3 en A♭ 4)
Voorbeeld 2: majeurtoonladder met 8 mollen mollen is de toonladder van F♭majeur (C 0, F 1, B♭ 2, E 3,  A♭ 4, D♭ 5, G♭ 6, C♭ 7 en F♭ 8)

Mineur – vanaf A

Mineurtoonladders – kruisen

Begin te tellen vanaf A (waarbij A nul kruisen heeft) en tel bij elke stap naar rechts één kruis. Zo kom je, als je een stap maakt vanaf de B, dus niet bij F, maar bij F♯.

Voorbeeld 1: toonladder van B mineur heeft 1 kruis (A 0, E 1 en B 2)
Voorbeeld 2: mineurtoonladder met 8 kruisen is de toonladder van E♯ mineur (A 0, E 1, B 2, F♯ 3, C♯ 4, G♯ 5, D♯ 6, A♯ 7 en E♯ 8)

Mineurtoonladders – mollen

Begin te tellen vanaf A (waarbij A nul mollen heeft) en tel bij elke stap naar links één mol. Zo kom je, als je een stap maakt vanaf de F, dus niet bij B, maar bij B♭

Voorbeeld 1: toonladder van F mineur heeft 4 mollen (A 0, D 1, G 2, C 3 en F 4)
Voorbeeld 2: mineurtoonladder met 8 mollen mollen is de toonladder van D♭mineur (A 0, D 1, G 2, C 3, F 4, B♭ 5, E♭6, A♭ 7 en D♭ 8)

De volgorde

De volgorde waarin de kruisen en mollen aan de sleutel verschijnen is ook af te lezen uit het schema.

Voor de kruisen, lees je van links naar rechts – waarbij elke stap het volgende kruis is. Maak je bij de B een stap, dan kom je niet uit op de F, maar op de F♯ (en daarna op de C♯, etc.)

Dus: F G C D A E B F# C# … etc.

En voor de mollen, lees je van rechts naar links – waarbij elke stap de volgende mol is. Maak je bij de F een stap, dan kom je niet uit op de B, maar op de B♭ (en daarna op de E♭, etc.)

Dus: B E A D G C F B♭ E♭ … etc.