Blog

Mastering the Scales and Arpeggios

A complete and practical system for studying the scales and arpeggios from the most elementary steps to the highest attainable degree of velocity and artistic perfection.

~ James Francis Cooke

Toonladders

Als je piano gaat spelen, kan het spelen van toonladders je enorm helpen met de ontwikkeling van je techniek. Hoe meer ‘kilometers’ je maakt, hoe geoefender je vingers worden. Daarnaast is het hebben kennis over de verschillende toonladders onontbeerlijk als je wilt improviseren en het helpt je ook om een duidelijk(er) beeld te krijgen van de muziektheorie en -leer.

Mastering The Scales and ArpeggiosNaast de vele voordelen, zijn er aan het oefenen van toonladders qua technische en muzikale ontwikkeling geen nadelen. Behalve dan natuurlijk dat je het misschien oersaai vindt, om urenlang toonladders en arpeggios (gebroken akkoorden en meerklanken) te oefenen.

In mijn lessen komt het spelen van toonladders uiteraard aan bod, maar ik laat het altijd aan de leerling zelf om er mee verder te gaan. Toonladders kun je prima thuis studeren en met dit boek kun je vele, vele jaren vooruit. Het is een complete methode voor zowel beginners als (ver)gevorderden.

Ik help je heel graag als je het prettig vindt om toonladders te spelen, maar even graag laat ik dat helemaal aan jouw eigen voorkeur over.

Mastering the Scales and Arpeggios

Hieronder kun je het boek downloaden in PDF-formaat. Vind je het leuk om het op te pakken en er mee te beginnen, help ik je graag.

Download het boek hier:

–> Mastering_the_Scales_and_Arpeggios <–

Veel studieplezier!

~ Fred

Dag lieve leerling

een verhaaltje

“Het leven gaat dan misschien niet over rozen, maar zolang je zelf die rozen niet plant om er zodoende overheen te kunnen gaan, is er altijd nog wat aan te doen.”

~ Fred Händl

Ik zit aan tafel en prik met mijn vork in een al helemaal afgekoelde aardappel. Kruimig, zoals het op de zak waar hij uitkwam, splijt de gele groente op mijn bord in een twee grote, en een paar wat kleine, delen. Een gebeurtenis van geen belang. Andy Warhol had er misschien nog een interessant projectje van kunnen maken, maar de artistieke waarde van het prikken in mijn pieper ontgaat me. Dat komt niet omdat ik geen schoonheid zou kunnen zien in dat brokkelen, maar wel omdat ik in mijn hoofd met andere dingen bezig ben. Dingen die met mijn dagelijkse besognes niet al te veel maken hebben. Of trouwens, misschien juist wel.

Vanavond geef ik de laatste les aan een van mijn leerlingen. Ze gaat studeren en is nu verwikkeld in een strijd haar eindexamens tot een zo goed mogelijk einde te brengen. Studeren, dat gaat ze doen in een stad waarvan ik de naam alweer ben vergeten, maar waarvan ik wel weet dat een wekelijks retourtje Den Haag zelfs voor Phileas Fogg een uitdaging zou zijn.

Ik heb geen flauw idee wat ik moet zeggen, als straks de bel gaat en zij voor het laatst de trap afloopt, terwijl de volgende leerling alvast gaat zitten achter de piano. Zal er een prop in mijn keel zitten? Zal mijn stem overslaan? Of erger nog, en laat ik een traan? Misschien maken we er wel een grapje van en doen we alsof we elkaar volgende week weer gewoon zien. Of wie weet raak ik verstrikt een ongemakkelijke combinatie van emoties.

Dat ik het niet weet. Wat ik wel weet, is dat ik de twee grote delen van mijn kruimige aardappel inmiddels heb reduceerd tot brokjes ter grote van een ingedroogd kappertje. Een hap heb ik niet meer genomen. Nog even, en dan gaat de bel. En dan doe ik open. En dan komt zij binnen. En dan ga ik trachten een uurtje les te geven. Of, waarschijnlijk, kletsen we over wat er de afgelopen jaren allemaal is geweest en wat de plannen zijn voor dat wat komen gaat.

Hoe die laatste 60 minuten ook gaan verlopen, ik weet nu al dat dat te snel zal gaan. Te snel omdat ik gewoon niet weet hoe ik ‘tot ziens’ zeg tegen iemand ik die jarenlang les heb gegeven.

Dag. Het allerbeste. Veel succes en geluk.  Als je een keer in de buurt bent. Je bent altijd welkom. Maak er wat van. Bedankt. Het ga je goed. Je hebt mijn e-maildres. Hupsakee, geen flauwekul! Voorwaarts. Tot gauw weer een keer. Ga, de toekomst roept!

En daar klinkt de bel.

 

*

Een akkoordenschema

Het akkoordenschema van Autumn Leaves is een heel bekend akkoordenschema. Het nummer Autumn Leaves is dat uiteraard ook.

Het schema is echter niet uniek. Sterker nog, het schema is al honderden jaren oud. Toen noemde men dat echter geen schema, maar een akkoordensequens, of gewoon sequens. Termen die tegenwoordig in de klassieke muziek nog dagelijks gebruikt worden.

Een (akkoorden)sequens is een hamonische en/of melodische opeenvolging van akkoorden of melodie. In het geval van de akkoorden van Autumn Leaves zou je ook kunnen spreken van een cadens. Meer over sequensen en cadensen vind je in, onder andere, het boek:

Eenvoudige algemene muziekleer van Bernard Nelleke

en

Algemene muziekleer van Theo Willemze

Autumn Leaves solo piano

Hier een video waarin ik met links de akkoorden van Autumn Leaves speel, en waarbij ik met rechts, over deze akkoorden heen een eenvoudige melodie speel.

De akkoorden

Am7 (a.c.e.g)
D7 (d.fis.a.c)
Gmaj7 (g.b.d.fis)
Cmaj7 (c.e.g.b)
F#mb5 (fis.a.c.e)
B7 (b.dis.fis.a)
Em (e.g.b)

Improvisatie rechterhand

Over alle akkoorden heen, kun je improviseren door de tonen van de toonladder van g-majeur / e-mineur te spelen. Deze toonladders hebben beide 1 kruis: de fis.

E-mineur: e.fis.g.a.b.c.d.e
G-majeur: g.a.b.c.d.e.fis.g

BIj sommige akkoorden kun je ook nog andere tonen spelen – het proberen waard! Maar ook zonder die extra tonen, kun je met de toonladders van e-majeur / e-mineur eindeloos blijven spelen en variëren.

Veel speelplezier!

 

Noten leren lezen

Als je piano gaat leren spelen, is er geen ontkomen aan: noten leren lezen. Het is misschien niet meteen het allerleukste van het hele leerproces, maar als je het eenmaal onder de knie hebt, zul je zien dat er een hele wereld voor je opengaat. Zodra je die zwarte en witte bolletjes kunt ontcijferen en kunt vertalen naar de toetsen op de piano, zijn de mogelijkheden onbegrensd. Niet alleen kun je dan eender welk muziekboek openslaan on de noten lezen, begrijpen en spelen, je leert ook heel veel van hoe de verschillende muziekstijlen in elkaar zitten.

Alleen noten kunnen lezen is dan wel geen garantie dat je ook meteen alles kunt spelen, maar het helpt je ook om inzicht te krijgen over het notenschrift in het algemeen.

Het notenschrift

NeumeHet notenschrift zoals we dat nu kennen kent haar oorsprong in de monofone kerkzang in de rooms-katholieke traditie. De eerste ‘noten’ noemde men ‘neumen’. Dat waren blokjes die enkel de melodielijn en lettergrepen van de te zingen woorden aangaven. Er was dus geen sprake van een bepaalde toonhoogte.

Op Wikipedia (persoonlijk niet mijn favoriete bron van informatie, maar dit klopt aardig) staat een prima en uitgebreid artikel over neumen en andere vroegere notaties. Als je het interessant vindt om te weten waar ons moderne notenschrift vandaan komt, moet je zeker eens een kijkje gaan nemen:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Neume

 ‘There’s an app for that’

Je kent de uitdrukking misschien wel: There’s an app for that. Gelukkig wel, zeg ik dan maar. Het is toch maar prachtig wat je tegenwoordig via alle verschillende middelen tot je beschikking hebt. Een nadeel is misschien dat er soms wel te veel applicaties zijn, zodat de keuze om iets te vinden wat echt bij je past niet altijd makkelijk is.

Ik heb twee apps gevonden, die ik erg goed, leuk en leerzaam vind. Eentje voor Android en eentje voor iOS. Die voor Android heet Note Trainer en kost 1 euro, die voor iPhone / iPad heet Music Tutor en is gratis voor de Lite versie (met reclame) of 1,99 euro voor de versie zonder reclame.

UPDATE: Een leerling van me liet me ook een erg fraaie app voor Android zien: Music Trainer, die zet ik er ook bij. Music Trainer. Gratis met reclame, 1,49 euro zonder reclame.

Bekijk en/of download ze hier:

Mocht je zelf een leuke app hebben gevonden, dan hoor ik dat heel graag van je. Succes, en vooral: plezier!

~ Fred

 

note-trainer
Note Trainer [Android]
MusicTutor
Music Tutor [iOS]
MusicTutor
Music Trainer [Android]

Een piano kopen

Hoe kies je een instrument?

Een piano aanschaffen doe je niet even tussendoor. Daar moet je goed over nadenken. Het is immers

  1. een groot instrument
  2. vrij kostbaar en …
  3. … het is iets waar je natuurlijk zo lang mogelijk mee wil doen.

Naast akoestische (houten) piano’s* zijn er natuurlijk ook digitale piano’s te koop. Beide instrumenten hebben hun voor- en nadelen, die ik in dit blogje op een rij zal zetten. Hopelijk helpt het je bij het maken van een keuze bij de aanschaf van je (nieuwe) piano.

Even terzijde: een keyboard is geen piano. Een keyboard is een, wel … een keyboard 🙂 – Grootste verschil met een piano is dat een keyboard lichte toetsen heet (licht in: niet zwaar). Als je op een keyboard speelt, krijg je geen terugkoppeling van je aanslag als je speelt. Het lijkt dan ook alsof je knopjes indrukt, in plaats van toetsen aanslaat.

Een keyboard kan echter wel een (tijdelijke) oplossing zijn als je begint met pianoles. Een keyboard is namelijk (tweedehands) goedkoop in aanschaf en volop te vinden op bijvoorbeeld Marktplaats. Mocht je een keyboard willen kopen, dan kan ik je adviseren om er eentje te kopen van minimaal 61, maar bij grote voorkeur 73 toetsen. Mocht je meer informatie willen over keyboards, laat dan een commentaar achter of stuur me een mailtje: fred@jazzappa.com

* waar verder in dit artikel staat ‘piano’ bedoel ik een akoestische piano (of vleugel), dus geen digitale

grand piano

Budget

Zodra je hebt besloten dat je een instrument wilt aanschaffen, bedenk dan hoeveel geld je uit wilt geven. Zoals met veel nieuwe spullen vaak geldt: hoe duurder, hoe beter. En dat is met piano’s, zeker nieuwe, ook zo. Bij gebruikte piano’s is het meer zoals het is bij auto’s. Je kunt geluk hebben en een hele goede tweedehands auto kopen voor weinig, of je koopt een barrel.

Om een beetje een idee te geven van de prijzen van een goede nieuwe piano, moet je een rekenen op een bedrag vanaf 2500 euro. Een goede digitale piano koop je vanaf ongeveer 800 euro.

Tweedehands zijn piano’s vaak erg aantrekkelijk geprijsd. Vaak omdat mensen, zodra ze besloten hebben afstand te doen van hun piano, er graag snel vanaf willen. Bijvoorbeeld omdat ze een nieuwe kast in de huiskamer willen. Marktplaats staat er dan ook vol mee. Soms geven mensen hun piano zelfs voor niets weg – zolang ze er maar vanaf zijn. Hiermee kun je natuurlijk veel geluk hebben, maar evenzogoed enorme pech.

Tweedehands digitale piano’s zijn op Marktplaats echter in veel mindere mate beschikbaar. Dit komt omdat als ze nog goed zijn, mensen hem vaak niet weg willen doen en als ze kapot zijn, niemand ze wil hebben. Een goede digitale piano gaat, bij normaal gebruik, dan ook helemaal niet stuk. Ik heb zelf een aantal keyboards uit eind jaren ’70 (destijds met mijn vader gekocht) en die doen het nog allemaal. En op een keyboard zitten doorgaans veel meer knopjes en functies (die dus kapot zouden kunnen gaan) en daarbij zijn ze heel licht en veel minder stevig dan een digitale piano.

KorgSV1_01

Klank

Elke piano (akoestisch en digitaal) heeft een eigen karakteristieke klank. Kun je die klank bij een digitale piano nog aanpassen, kan dat bij een piano niet. Voorkeur (voorliefde, zelfs) voor een bepaalde klank is heel erg persoonlijk en daarom ook cruciaal voor de keuze van je instrument. Je zult die klank immers bij elke toon horen.

Wil je graag een akoestische piano kopen, dan zul je er altijd eerst op moeten spelen en luisteren of je de klank mooi vindt. Als je het lastig vindt om hierover een mening te vormen – ga dan eens naar een (goede) pianozaak, waar je ongestoord allerlei verschillende piano’s mag proberen. Neem hiervoor alle tijd (een halve of hele dag .. of zelfs een paar dagen) en neem een briefje mee, waar je de namen van de piano’s opschrijft en wat je van de klank vond.

Een piano kopen is geen flauwekul en je moet je dus goed bewust zijn van je eigen voorkeur voor klank. Een digitale piano heeft vaak een scala aan verschillende geluiden, maar belangrijk is dat je het pianogeluid van het apparaat mooi vindt.

Aanslag

De aanslag van de toetsen (het gevoel wat je krijgt als je de toetsen indrukt) is ook heel erg belangrijk. Deze aanslag moet voor elke toets hetzelfde zijn, zodat je weet hoe hard je de toets moet indrukken. De aanslaggevoeligheid, zoals dat heet, verschilt per instrument – en zeker bij akoestische piano’s. Nogmaals, ook hiervoor is het van groot belang dat je je eerst uitgebreid oriënteert voordat je tot kopen overgaat.

Wat ik hier als opmerking nog wel aan toe wil voegen is dat de klank beduidend belangrijker dan de aanslag. Zeker als je pas begint met spelen, zul je eerst nog je eigen voorkeur voor aanslag moeten vinden. Daarbij is de aanslaggevoeligheid op zowel piano’s als digitale piano’s bij te stellen.

Keys

Soorten piano’s en digitale piano’s

Er zijn verschillende soorten piano’s en digitale piano’s. Van de piano’s zijn de meeste bekende natuurlijk de (staande) piano en de vleugel. Bij de digitale piano’s heb je, onder meer, keyboards, stage piano’s, (compact) digitale piano’s en synthesizers. En voor zowel de piano’s als de digitale piano’s is er tussen alle bovengenoemde ook weer een heleboel onderscheid te maken. Om al deze verschillen hier op te noemen zou het een erg lang artikel maken, dus dat bewaar ik graag voor een volgende nieuwsbrief.

Wat betreft de piano bedoel ik hier de ‘standaard’ piano (en/of vleugel), met volgende kenmerken:

  • 88 toetsen
  • akoestisch (van hout en metaal)
  • geheel mechanisch

En wat betreft de digitale piano minimaal het volgende:

  • 76 of 88 gewogen toetsen
    • een digitale piano met gewogen toetsen hebben een gewichtje in elke toets, die er voor zorgt dat de aanslag (het indrukken) van de toetsen voelt als een echte piano. Digitale piano’s zonder gewogen toetsen zijn keyboards, synthesizers en/of Master Keyboards – deze worden in dit artikel niet behandeld.

Voordelen van een akoestische piano

Er vanuit gaande dat de piano gestemd is, in jouw oren mooi klinkt en een fijne aanslag heeft, heeft een akoestische piano als allergrootste voordeel de akoestische klank. Het geluid van de trillende snaren, die via de houten klankkast de ruimte in gestuurd worden. Het vilten hamertje wat tegen de snaren slaat  en de natuurlijke galm. Een prachtig, uniek geluid. Elke piano is anders en heeft zijn eigen klank, aanslag en uitstraling.

Daarnaast is het een mooi meubelstuk. Ook behoudt een piano, bij fatsoenlijk onderhoud, altijd zijn waarde.

Een piano is mechanisch, dat betekent dat alle onderdelen te repareren, dan wel vervangbaar zijn. Een pianostemmer kan, naast het instrument stemmen, vaak ook  kleine reparaties uitvoeren.

Een piano is gewoon heel erg cool.

exercise Cm

Nadelen van een akoestische piano

Naast voordelen, heeft een akoestische piano ook nadelen. Het instrument is zwaar en dus niet handig te verplaatsen. En een piano heeft onderhoud nodig. Afhankelijk van de piano, moet hij minstens eenmaal per jaar, maar bij voorkeur tweemaal, gestemd worden. Gemiddeld kost dit 85 euro per stembeurt.

Het geluid van een piano is prachtig, maar voor de buren soms ook wel eens te luid. Er zijn piano’s met studiepedaal of silencer-systeem. En ook al is dit voor de buren een stuk prettiger, is het niet optimaal voor je studie – omdat je eigenlijk alleen je vingers traint, en niet je gehoor (minstens zo belangrijk, zo niet belangrijker).

Een piano verkopen is ook niet altijd even eenvoudig, zeker niet als je er haast bij hebt. Ook al houdt een akoestisch piano zijn waarde, er moet wel iemand interesse hebben natuurlijk.

De prijs van een goede akoestische piano ligt over het algemeen vrij hoog. Je kunt geluk hebben als je via Marktplaats een goede piano op de kop kunt tikken – maar evengoed heb je daarbij veel pech. Mocht je overwegen een akoestische piano te kopen, dan wil ik je daarbij graag helpen. Met oriënteren en advies. Ook hoor ik regelmatig van mensen uit mijn omgeving die een piano te koop hebben en waarvan ik durf te zeggen wat ze waard zijn. Dus, aarzel niet en laat het even weten.

Voordelen van een digitale piano

Een digitale piano kent een heleboel voordelen. Dat begint al met de prijs. Voor vanaf ongeveer 800 euro koop je een hele goede nieuwe digitale piano.

Afhankelijk van het model, heeft een digitale piano, naast pianogeluiden, ook een scala aan andere geluiden en opties. Zoals ingebouwde metronoom, opnamefuncties, automatische begeleiding (pianist styles) en nog veel meer.

Een digitale piano is veel mobieler dan een piano en je kunt hem dus zonder al te veel moeite verplaatsen, opbergen of zelfs meenemen.

En het feit dat je met koptelefoon op kunt oefenen, zodat je je buren en/of huisgenoten niet lastig valt, is natuurlijk helemaal een pré.

Daarbij hebben de meeste digitale piano’s ook een MIDI-uitgang. Hiermee kun je je de digitale piano ook gebruiken als zogenaamd Master Keyboard. Dat wil zeggen dat je het instrument aan je computer (en of andere externe module) kunt koppelen en op deze manier kun je alles wat je speelt op je computer opnemen en bewerken.

Een nieuwe digitale piano kun je eenvoudig online bestellen. En tegenwoordig heb je het instrument dan doorgaans de volgende dag al in huis. Standaard 2 of 3 jaar fabrieksgarantie en soms ook de mogelijkheid tot gespreid betalen. Alles bij elkaar eigenlijk alleen maar voordelen. Toch zijn er ook een aantal nadelen op te noemen.

P105

Nadelen van een digitale piano

Het grootste nadeel is het geluid. Ook al is je digitale piano nog zo mooi, klinken zoals een echte piano zal het nooit. Dat ligt niet aan de fabrikanten, maar puur en alleen aan het feit dat – in tegenstelling tot bij een akoestische piano – ontbreekt aan boventonen. “Een boventoon is een geluidscomponent waarvan de frequentie hoger ligt dan de door het oor waargenomengrondtoon van dat geluid. Vaak zijn boventonen ‘harmonisch’, dat wil zeggen dat hun frequenties aliquoten, geheleveelvouden, zijn van de grondtoon.” Een vrij technisch verhaal, maar het komt neer op het volgende:  elke toets die je aanslaat op een akoestische piano, veroorzaakt een trilling van de snaar die je aanslaat. Deze vibraties klinken (soms hoorbaarder dan anders) door in een aantal andere snaren. Dit creëert het warme en volle geluid van de akoestische piano. En hoe groter de piano (vleugel), hoe sterker deze boventonen zijn.

Het geluid wat uit een digitale piano komt is tegenwoordig heel erg mooi. Vaak bestaan alle afzonderlijke toetsen uit een sample van een echte piano (en bij de wat duurdere modellen zelfs meerdere samples). Maar omdat de boventonen van een akoestische piano die meeklinken afhankelijk zijn van de toetsen die bespeeld worden, is het niet mogelijk om voor alle toetscombinaties een serie boventonen mee te samplen. Er zijn fabrikanten van digitale piano’s die een heel eind komen, maar helemaal zal dat nooit lukken.

De prijs kan een nadeel zijn. Ook al heb je voor vanaf 800 euro een hele goede digitale piano, de echte mooie apparaten beginnen in een prijsklasse van 2500-3000 euro. En in die prijsklasse koop je ook een hele mooie nieuwe akoestische piano. Maar nogmaals, voor 800 euro haal je echt een prima instrument in huis. Nieuw.

En om heel eerlijk te zijn, kan ik nog maar één ander nadeel opnoemen, en dat is dat er altijd een stekker in moet. Mocht de stroom uitvallen, dan kun je met een akoestische piano nog gezellig met z’n allen liedjes zingen.

Conclusie

Een algemene conclusie kan ik niet trekken, omdat deze natuurlijk voor iedereen afhankelijk is van wensen en budget, maar hieronder toch een soort van afsluitende samenvatting.

Een digitale piano heeft, op de boventonen na, eigenlijk alleen maar voordelen. Compact, handzaam, te bespelen met koptelefoon en (meestal) te gebruiken als Master Keyboard. Ook de prijs is gunstig en ik combinatie met de fabrieksgarantie kun je je eigenlijk geen bult vallen.

Een tweedehands digitale piano is vaak redelijk prijzig, omdat ze aan kwaliteit niet afnemen naarmate ze ouder worden. Het verschil tussen een nieuwe en tweedehands is dan ook niet (altijd) heel groot. De overweging om dat alsnog een nieuwe te kopen is dan vrij snel genomen.

Een aantal merken digitale piano’s

In dit lijstje een kort overzicht van verschillende merken digitale piano’s, types en prijzen. Er zijn veel meer merken, types en prijzen – en het verdient aanbeveling om je goed te oriënteren. Twee andere merken waar je eigenlijk niet de mist mee in kan, zijn (naast de hieronder genoemde): Technics en Casio,

clavia-nord-electro-2_2

Merk Type Prijs
Yamaha P115 649
Kurzweil xxSP4-8x 899
Roland FP-50 1299
Kawai ES-7 1399
Korg SV-1 1575
Clavia Nord Electro 5D 73 1999
Physis Piano K4 Ex 2399

Merken akoestische piano’s

Er zijn (en waren) zo vreselijk veel fabrikanten van akoestische piano’s, dat het ondoenlijk is om daar een selectie uit te maken. Mocht je overwegen een nieuwe akoestische piano aan te schaffen, dan kan ik je eigenlijk alleen maar adviseren om niet voor de goedkoopste te gaan en te rekenen op een uitgave van tussen de 3000 en 5000 euro. Voor de aanschaf van een tweedehands piano wil ik je graag adviseren om goed te gaan kijken (spelen en luisteren) bij gerenommeerde pianohandels. Mocht je elders een mooie piano hebben gezien (bijvoorbeeld van een particulier), dan ben ik altijd bereid je te adviseren – of even mee te gaan om te kijken. Aarzel dus niet om het me te vragen!

Afsluiting

Een heel verhaal is het geworden … hopelijk heb je er wat van opgestoken. Nogmaals, je mag me altijd mailen of bellen als je vragen hebt! Voor nu, een mooie dag en tot gauw!

~ Fred

The Real Book – 5th Edition

realbookThe Real Book is een verzameling jazz-standards en jazz-classics. Niet zo maar een boek, maar een boek uit de echte jazz-wereld. Het is bijna mythisch, want het is nergens officieel te koop. Vroeger vroeg je er om bij je lokale muziekwinkel en als je geluk had, kon je er eentje kopen (onder de toonbank, heel spannend allemaal). Spannend omdat het boek altijd een kopie was (en is) van een ander boek. Het werd niet gedrukt, er zat geen uitgeverij achter en het was dus hartstikke illegaal (en daarom helemaal geweldig)!

Ik kocht mijn exemplaar in 1989 in een bladmuziekwinkel, ergens in de buurt van Cleveland, OH. Het kostte destijds 30 dollar en dat was een hoop geld voor mij toen. Maar wat bén ik blij dat ik het heb gedaan. Jaren lang (en nog steeds) speel ik uit het boek.

Ik ken geen jazz-musicus die het boek niet heeft en al zou ik mijn leerlingen maar één boek mogen aanraden, dan is het dit boek.

“Hoe kom ik aan dat boek?”

Uit wat ik hierboven heb geschreven valt de conclusie te trekken dat het boek dus niet te koop is. En dat klopt. Als je op Google gaat zoeken, dan vind je talloze boeken, waarvan de verkopers (Amazon, Barnes&Nobles, en eindeloos veel andere verkopers) pretenderen dat het een echt Real Book (of Fake Book). Trap daar niet in, want geen van die andere versies is dit boek. Er staan misschien een aantal dezelfde nummers is, maar het is niet (en ik herhaal NIET) dit boek. Dit is het echt The Real Book. Destijds enkel verkrijgbaar ‘onder de toonbank’ – en tegenwoordig ook als digitale download.

Als je dus een fysiek Real Book wilt hebben, zul het moeten downloaden, uitprinten en inbinden. Ik kan je nu alvast vertellen dat dat een hoop gedoe is. Met meer dan 500 pagina’s op A4-formaat is het een dikke en zware pil om overal mee naar toe te zeulen.

Ik wil graag dat iedereen het boek in zijn/bezit heeft, dus hierbij bied ik je een gratis download aan!

download >> The Real Book – 5th Edition 

Mijn Real Books

RealBooksIk heb, naast mijn 1989 aangeschafte Real Book, heb ik ook een kleinere versie laten maken op A5-formaat (de helft van een A4). Erg handig (en handzaam) voor ‘on the road’. Wacht, ik zal even een fotootje maken. Naast dat de kleine handzamer is, blijft hij door de Wire-O (zo heet die metalen ring) altijd perfect openstaan.

Wil jij ook je eigen Real Book op A5-formaat?

Na het lezen van dit verhaal en het zien van de foto’s, wil jij natuurlijk meteen je eigen exemplaar. Dat kan! Wat ik zei: downloaden en naar de copyshop – die weten daar wel raad mee. Een andere optie is, om er bij mij eentje te bestellen. Voor 35 euro heb je er dan eentje. A5 met handige ring.

Heb je nog vragen, of wil je meer weten over het Real Book? Laat een commentaar achter, hieronder, of stuur me een mail.

~ Fred

John Thompson – De Eerste Trap

Hieronder kun je luisteren naar alle liedjes uit het boek van John Thompson. Als je gaat oefenen, vergeet dan niet dat jij het uiteindelijke tempo bepaalt van het liedje. Dit zijn slechts voorbeelden, gespeeld door een computer. Het is enkel om de telling en de noten te horen om zo een idee te krijgen van het liedje.

Als je een liedje zelf gaat spelen, dan maak je er pas echt muziek van, natuurlijk! ♪ ♫

Veel plezier!

~ Fred

 

1. Tonenland

 

2. Bouwstenen

 

3. Het beekje

 

4. De verkeersagent

 

5. Zwanenmeer

 

6. De scharensliep

 

7. De kleine snoepster

 

8. Het mannetje in de maan

 

9. Het kinderfeestje

 

10. Het roodborstje

 

11. De clown

 

12. De koekoek

 

13. De muur beklimmen

 

14. Het klokkenspel

 

15. Waaghalzerij

 

16. De bergbeklimming

 

17. Een vrolijk akkoord

 

18. De elfenharp (NOOT: het arpeggio in dit voorbeeld is te snel – dat mag veel langzamer 🙂 ).

 

19. De wens-ster

 

20. Spelevaren

 

21. Lenteliedje

 

22. Vallende bladeren

 

23. Klompendans

 

24. Aan het hof van de feeënkoningin

 

25. De onvermoeibare specht

 

26. De ridder en de jonkvrouw

 

27. Air van Mozart

 

28. Een walsje

 

29. De nachtuil

 

30. De overwinnings-yell

 

31. De koekoeksklok

 

32. De zingende muis

 

33. De verjaardagstaart

 

34. De ijscoman

 

35. De draaimolen

 

36. Een Spaanse fiësta

 

37. De vossenjacht

 

38. Voor Cecilia

 

39. Het kikkerkoor

 

40. De arreslee

 

41. Kiekeboe

 

42. Avondklokken

 

43. Boerendans

 

44. Lang, lang geleden

 

45. Stille nacht

 

46. Het toetsenfuifje

 

47. De sneltrein

 

48. De wolkenkrabber

 

49. De vrolijke varkenshoeder

 

50. Jan Stavast

 

Pianoles voor jong en oud (van 5 tot 103)

“Met piano spelen moet je zo vroeg mogelijk beginnen.” Het is een opvatting die je vaak hoort of leest. De bewering is slechts gedeeltelijk waar. Vroeg beginnen geeft namelijk geen enkele garantie tot virtuositeit. Aanleg speelt daarbij ook een grote rol. En, niet onbelangrijk, hoeveel uur per week je studeert, natuurlijk.

leeftijd pianoHet is een gegeven dat kinderen sneller leren dan volwassenen. Dat komt omdat kinderen van nature veel, nieuwsgieriger zijn, en veel meer open staan voor nieuwe informatie. Dit enthousiasme voor nieuwe dingen zorgt er voor dat kinderen snel dingen oppikken en onder de knie krijgen. Vroeg beginnen met pianoles kan in dat opzicht zeker lonen.

Bovenstaand gezegd betekent absoluut niet dat er een minimum of maximum leeftijd is om te beginnen met pianoles. Het hangt van een aantal factoren af:

  • Verwachtingen en doelstelling van de leerling (Wat wil je bereiken? Hoe ‘goed’ wil je worden? Welke muzikale kant wil je op? … enz.)
  • Beschikbare tijd om te studeren (tien minuten per dag of drie uur per dag)
  • Mate van enthousiasme en plezier

Mijn doel, als docent, is om samen met jou, de leerling, de combinatie te vinden waarin jij je het prettigst voelt. Je doel en verwachtingen + beschikbare studietijd = hoe de lessen zullen worden ingericht. En het plezier in de lessen (en het studeren), zal zo vanzelf zorgen dat je, naast vooruitgaan met spelen, plezier hebt en blijft houden in de les. Of je nu 5 jaar oud bent, of 103. Of je nu veel aanleg hebt, of maar een beetje. Ik ben er dan ook van overtuigd dat iedereen met plezier piano kan leren spelen.

Wil je graag beginnen met het nemen van pianoles, maar twijfel je nog of heb je specifieke vragen of wensen? Neem dan contact met me op en maak een afspraak voor een geheel vrijblijvende proefles.

Graag tot ziens achter de pianotoetsen!

~ Fred

MuseScore

musescoreEr zijn een aantal programma’s verkrijgbaar waarmee je muziek kunt noteren. In mijn ogen is het allerbeste programma: MuseScore. Het is zeer uitgebreid, gebruiksvriendelijk, in vele talen beschikbaar en het is gratis. Gratis, en geen addertjes onder het gras. MuseScore is helemaal gratis.

Daarbij is het platform-onafhankelijk. Dat wil zeggen dat als je op je Mac iets maakt in MuseScore, iemand met een ander besturingssysteem (zoals Windows of Linux) het ook kan openen, gebruiken en aanpassen. Dit is erg handig, als je bijvoorbeeld met twee (of meerdere) personen aan een partituur wilt werken.

Van alle programma’s die er zijn, raad ik iedereen: MuseScore aan. Ga naar musescore.org en probeer het. Mocht je vragen hebben, MuseScore kent een grote community waar je antwoorden vindt op veel gestelde vragen en waar je zelf vragen kunt plaatsen. Ook kun je er muziek delen met andere gebruikers.

 

No longer a minor

Dit ben ik, spelend op de Adolf Lehmann & Co. piano van mijn pa. Op deze piano heb ik leren piano spelen. De piano is enigszins van stemming af, maar dat maakt me nooit zo veel uit. Ik vind het een prachtig instrument. En om meerdere redenen zijn dit waarschijnlijk mijn 88 lievelingstoetsen.

— english —

Me, playing my dad’s Adolf Lehmann & Co. piano. This is the instrument on which I learned (from what I know) to play the keys. I do not care for its out-of-tuneness or for its various other flaws, because to me it’s probably the most dearest set of 88 keys in the world.