Theorie

Majeur toonladders en vingerzetting

Er is al veel geschreven over de vingerzetting van de grotetertstoonladders, oftewel de majeur toonladders. Een heleboel verschillende boeken zijn verschenen, met daarin alle toonladders (majeur, minuer – harmonisch en melodisch) en de arpeggios (gebroken drieklanken), terstenoefeningen en wat nog niet allemaal. Al deze boeken zijn samengesteld door meesters (zowel heren als dames) in het pianospel. Ik pretendeer dan ook niet daar iets aan toe te voegen te (kunnen) hebben. Maar ik wil toch graag dit overzicht hieronder delen.

Houd er rekening mee dat onderstaand overzicht een van de mogelijke overzichten is, wat betreft de vingerzetting. Je zult op internet en/of in verschillende publicaties, bij sommige toonladders een afwijkende vingerzetting tegenkomen. Die is niet per definitie fout, maar anders. Hieronder mijn voorkeuren (waarbij ik mij beperk tot de Majeur toonladders).

[noot rechterhand: ik ben bij deze vingerzettingen uitgegaan van het gegeven dat de C#/Db, en F#/Gb altijd met de 2 worden gespeeld, daaruit volgt dat de D#/Eb en de G#/Ab met de 3 worden gespeeld en de A#/Bb aldus met de 4.]

[noot linkerhand: ik ben bij deze vingerzettingen uitgegaan van het gegeven dat de A#/Bb, en D#/Eb altijd met de 2 worden gespeeld, daaruit volgt dat de G#/Ab en de C#/Db met de 3 worden gespeeld en de F#/Gb aldus met de 4.]

Met uitzondering van de toonladden van Bb met links – zie onderstaand.

Toonladders (klik op de afbeelding voor de PDF)

~ Fred